Åttonde byggåret

Ungefär samtidigt som det var dags att skriva förra årets ”årsberättelse” startades det i familjen ett annat stort byggprojekt. Vår son och hans tjej började bygga sitt drömhus efter egna tankar och idéer. De bygger ett lösvirkeshus på en gammal gård där boningshuset är så dåligt att det kommer att rivas när det finns tid för det. Det nya boningshuset ligger alltså på en annan del av tomten, men ändå med närhet till de uthus som finns så det skapar en trevlig gårdsplan. Du som har följt oss genom åren vet att J-O gärna hjälper till när det är sådana här roliga saker på gång. Därför har det inte blivit särskilt mycket gjort med båten under året som gått.

MEN en del har faktiskt hänt ändå!

Efter kontakt med olika segelmakare föll valet på Gransegel i Malmö. Vi beställde en ca 108% rullfock med kapell och ett storsegel. Här blev det lite att ta tag i när det gäller färgsättning också. Vilken kulör ville vi ha på segelkapellet? Det stod mellan grått och beigt. Eftersom vi nu hade bestämt kulören på skrovet och den var ganska kall valde vi efter mycket om och men den beigea. Dessutom skulle båten ju ha ett segelmärke och det var riktigt roligt att försöka designa något som vi var nöjda med båda två. Resultatet blev ett Ö med ett V inuti. Ö för Ögården där vi bor och V:et för Vindfamne som vår gamla H 35:a heter och som även nybygget kommer att heta. Sen var det ju färgsättning även där, men det förenklades av att man på segelmakeriet inte hade hur många kulörer som helst att välja på så det blev blått och grönt.

Under vintern blev det mycket färdigställande av rostfria detaljer som räcken på rufftaket, pulpits och badstege till aktern. Vi hade hjälp av Urban på Urbans svets och smide till detta. Han svetsade och J-O putsade till och polerade svetsar men också själva rören.

Det började bli dags att tänka på durken och innan den skulle produceras hamnade funderingarna på hur salongsbordet skulle fästas. J-O plastade fast ett stöd i båtbottnen som sen bordsbenet ska träs över. Bordsbenet med fäste till en bordsskiva finns färdig och det är snyggt fanerat och lackat ett flertal gånger.

Portlights, eller ventiler som jag numer minns att det heter på svenska, skulle på plats också. Vi hämtade materialet till själva glaset under våren och J-O sågade till dem så de skulle passa i hålen på rufftakssidorna. Glasen limmades först på plats innan de lösa ramarna i rostfritt fästes utanpå glasen.  Detta gjorde att båten såg betydligt mer färdig ut! (Även om väldigt mycket återstod…)

Nu var det dags att sjösätta H 35:an. Vädret var inte riktigt på vårrustarna sida den här våren så hela ovansidan fick vänta med polering och vaxning tills sjösättningen var gjord, och då vet vi ju alla att det tar lite tid innan det blir av…men även den delen av båten fick sin omvårdnad så småningom.

Under sommaren gjorde J-O en ljuddämpare. Utrymmet där den ska sitta har sina begränsningar vilket ledde till att han valde att själv göra en utrymmesanpassad sådan. Även gasolförvaring påbörjades.

Halkmönstret på däcksytorna är ett kapitel som vi funderat mycket på. Vi har fått tips från olika håll och vi tittade också på en produkt på båtmässan som heter Kiwigrip. Även vår son har tittat på lite olika produkter som används inom lackning av bl.a. fordon. Det finns också pulver typ ”halkanix” som man blandar i färgen.

Innan vår semester var slut skulle riggen hämtas i Långedrag hos Seldéns. För att göra detta behövdes det någon form av vagga att lägga den i som i sin tur skulle passa på släpkärran. Efter lite svetsning, målning och vajerdragning hade vi en dylik och en vacker dag i augusti for vi iväg med stallaget för att hämta riggen. Allt gick bra med lastning och fastspänning och även att ta sig ut från Långedrag med alla 90 graderssvängar , fartbulor och trafikljus men det visade sig att vi inte kunde köra fortare än 60 km/h förrän ekipaget började jazza. Det blev en lång dag på E6:an med obehagskänslor när långtradare kom bakifrån i full fart och kom väldigt nära innan de bytte fil och körde om oss. Nu hänger riggen i ett uthus tillsammans med sonens Omega 34-mast. Väl inplastad för att inte bli dammig och repig.

I veckan som gick var vi så nere i Limhamn och hämtade våra segel. Vi fick en rejäl genomgång av Claes Hiersmann om hur de var sydda och vad vi skulle tänka på bl.a. när det gällde lattorna varav en till rullfocken var lite speciell i sin utformning för att hålla ut akterrundan i övre delen av seglet.

Detta var nog den säsongen årsberättelsen blev som kortast, men det får skyllas på det andra ”bygget”.

Vi vill, som vanligt, tacka alla som hjälpt oss på något vis under året som gått. 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.04 | 07:55

På traktorn sitter en hitchkrok. Så istället för att använda en sprint grabbar kroken tag i en kraftig ögla på vagnen och låser fast öglan i kroken. Säkert! Ann

...
08.04 | 07:00

Vad är en hitchögla?

Ha det bäst

Janne & Stina

...
04.03 | 03:13

Tack för inlägget, jo vi hoppas ju på lite tätare uppdateringar. Men vi är glada för alla nyheter hemifrån. I kväll, lördag, grillar vi biffar på akterdäck.

...
10.11 | 06:28

Haha, ja, möjligheten ökar...

...
Du gillar den här sidan