Senaste nytt fr.o.m. november 2015

J-O håller på att fixa en låda som förvaring för gasolflaskan. Det blir en tät "låda" med avtagbart lock som ska sitta längs skrovet under skarndäck på styrbordssidan akter om sittbrunnen.  Underdelen står uppe till höger i bild. För att locket ska passa bra mot underdelen håller han på att göra en liten fals på locket som ska gå utanför kanten på underdelen, därav alla små klämmor på locket som på bilden ligger upp och ner. 

Färgen som vi testade i förra inlägget blev till belåtenhet. Färgen heter Raptor och är ny på den svenska marknaden. Det är en tvåkomponentsfärg som är tjock och därmed är lätt att göra en struktur med. Joel och J-O blandade i lite halkskyddspulver när de sprutade och det blev riktigt bra och snyggt. Tyvärr är det lite svårt att visa på bild. 

Efter en lååång paus i just BÅTbygget är det väl dags att sätta igång nu när ljuset återkommer och det går med racerfart mot segelsäsong?! Vi testar här en antilhalkfärg som det verkar bli både på överbyggnadens tak och på gångborden. Den har den goda egenskapen att den går att få i vilken kulör man vill, vilket betyder att halkmönstret på taket blir grönt och gångborden grått. På bilden provsprutar Joel för att lära sig och för att vi ska se om vi är nöjda med resultatet. Det kommer lite mer info om färgen när jag har koll på den. J-O har också gjort delarna till vantinfästningarna och satt dem i jiggar för att det sen ska bli lätt att få dem rätt när de svetsas. Om du funderar över konen i bakgrunden kan jag berätta att det är en del av en spira till Joel och Elins hus åttkants tak. Väldigt praktiskt att använda divinycell och polyester...det är ju fortfarande en del husbygge på gång men nu är huset tätt och klätt och det är lite lugnare för J-O med det bygget nu. Vi får väl se om det kan bli lite tätare mellan uppdateringarna framöver.

Nu har jag lagt in en ny årsberättelse som sammanfattar det gångna årets händelser. Du hittar den här.

Annars har det varit lite husbygge och en del cykelunderhåll i helgen. Det sliter hårt på drev och kedja att cykla 2 mil varje dag året runt. Vi har det så väl förspänt att det är fina cykelvägar till våra jobb som är en mil hemifrån. Så har vi inte en massa prylar vi ska ha med oss så tar vi cyklarna, varenda dag oavsett väder. Vi har vars två cyklar varav en har dubbdäck och en vanliga däck. Bara att välja på morgonen alltså.

I veckan som gick var vi i Limhamn och hämtade våra segel. Claes Hiersemann berättade om hur man tänkt med paneler i olika vikter bl.a. också om den lite speciella lattan i förseglet som skulle hålla ut akterrundan i övre delen av seglet. Den är lite drygt 5 m lång och vi fick fästa den i takräcket och längst fram vid nummerskylten på bilen när vi transporterade hem den. Den transporten gick helt enligt planen utan några som helst problem. På bilden ser du också hur vårt segelmärke ser ut. En bit längre ner på storseglet står det "SWE 1" såklart. Jag skriver på ett utkast till "årsberättelsen". Den lär nog hamna på sin egen flik på hemsidan någon gång före november månads slut.

Så var det då dags att tömma båten och ta ner masten. Efter en ljummen morgon med äpplemustning (55 liter!) kopplar vi släpkärran till bilen och kör ner till Båstad och tömmer båten på allt som kan gå sönder under resan hem på båtkärran. Dessutom tar vi upp vår släpdinge och lägger den på släpet. Sen är det då riggens tur och det går enkelt och smärtfritt eftersom vår mastkran är lagom hög för vår ganska låga mast. Masten lägger vi uppe på båten och tar med hem på det viset. Den sticker inte ut mer än någon halvmeter i båda ändar. Så nu ligger hon och väntar på att bli lyft vilket sker på lördag. Undrar om vi sjösätter henne våren 2018...

Senaste kommentarer

29.05 | 06:15

Gulligt!

Ann

...
28.05 | 16:40

Ikväll blir det barn dop.
”Skorpan” få bli dinge till storbåten ”CheXet”

Sååååå fyndigt.
Ja kanske inte😀😀

Peter o Malin

...
28.05 | 16:14

Trevligt att du kom förbi och peppade lite!

Ann

...
28.05 | 13:47

Tack för besöket i lördags.
Åter igen imponerande bygge.
Nu e de nära Jan Olof, kämpa på så blir detta en fantastisk båt.

Tack för Er hjälp med "Dingen"!!

/ P

...