Allting går inte alltid som på räls. Vi har fått en preliminär ritning från Seldén på riggen till båten. J-O
har utformat rufftaket efter en mastgenomföring enligt den ritningen. När det nu var dags att beställa hem mastringen blev de fundersamma över om inte det skulle vara en kraftigare profil på maströret än det vi fått
på ritningen. Det skulle innebära att vi skulle få plasta om den ytan på rufftaket där mastringen ska vara eftersom den ytan blir för liten.
Anledningen till antagandet från Seldéns var att båtbyggen ofta blir tyngre än beräknat. Alltså var det bara att bevisa motsatsen, alltså
VÄG BÅTEN OCH KÖLEN!
Sagt och gjort, men det tog lite tid innan vi hittade några vågceller
som kunde fungera till detta. Så hittades till slut dessa genom Joels kompis Kalle (tusen tack för lånet). Så idag har vi vägt båten så långt som den är klar. D.v.s. utan motor, rigg, spis, toa, kyl, beslag,
dynor, batterier, tankar och roder. Då hamnade vikten på 1616,6 kg. De detaljer som då fattas har vi beräknat till 1200 kg. Kölen blev också vägd och den väger 2160 kg.Den skulle enligt beräkningarna vägt
2250 kg (ajajaj). En anledning till den mindre vikten är att vi lyckats få med slagg som hamnat i ovankant = J-O ska börja spackla! Ingen katastrof i sig men ett litet bakslag.
Så, alltså väger hela midevitten då ca 5000 kg när den sjösätts. Det är ca 300 kg mindre än det vi uppgett då mastprofilen skulle beräknas, så vi räknar
med att det ska fungera med den ”klenare” mastprofilen som är 193 mm x 102 mm.
Vi får se vad Seldéns säger om detta. Fortsättning
lär följa…