Senaste nytt fr.o.m. november 2015

Nu har jag lagt in en ny årsberättelse som sammanfattar det gångna årets händelser. Du hittar den här.

Annars har det varit lite husbygge och en del cykelunderhåll i helgen. Det sliter hårt på drev och kedja att cykla 2 mil varje dag året runt. Vi har det så väl förspänt att det är fina cykelvägar till våra jobb som är en mil hemifrån. Så har vi inte en massa prylar vi ska ha med oss så tar vi cyklarna, varenda dag oavsett väder. Vi har vars två cyklar varav en har dubbdäck och en vanliga däck. Bara att välja på morgonen alltså.

I veckan som gick var vi i Limhamn och hämtade våra segel. Claes Hiersemann berättade om hur man tänkt med paneler i olika vikter bl.a. också om den lite speciella lattan i förseglet som skulle hålla ut akterrundan i övre delen av seglet. Den är lite drygt 5 m lång och vi fick fästa den i takräcket och längst fram vid nummerskylten på bilen när vi transporterade hem den. Den transporten gick helt enligt planen utan några som helst problem. På bilden ser du också hur vårt segelmärke ser ut. En bit längre ner på storseglet står det "SWE 1" såklart. Jag skriver på ett utkast till "årsberättelsen". Den lär nog hamna på sin egen flik på hemsidan någon gång före november månads slut.

Så var det då dags att tömma båten och ta ner masten. Efter en ljummen morgon med äpplemustning (55 liter!) kopplar vi släpkärran till bilen och kör ner till Båstad och tömmer båten på allt som kan gå sönder under resan hem på båtkärran. Dessutom tar vi upp vår släpdinge och lägger den på släpet. Sen är det då riggens tur och det går enkelt och smärtfritt eftersom vår mastkran är lagom hög för vår ganska låga mast. Masten lägger vi uppe på båten och tar med hem på det viset. Den sticker inte ut mer än någon halvmeter i båda ändar. Så nu ligger hon och väntar på att bli lyft vilket sker på lördag. Undrar om vi sjösätter henne våren 2018...

Ja, inte för att det händer mycket med båtbygget precis. Det har blivit en hel del husbygge och nu i söndags provade vi en ny mustpress som J-O har byggt. Det blev ca 50 liter riktigt god äpplemust.Nog om det. Bilden visar styrbords genuaskena. Inget särskilt häftigt men det lite speciella är att skenorna är raka när de anländer i paketet. Det tyckte inte J-O var snyggt för det följde ju inte överbyggnadens kurvatur. Så det var väl bara att böja till den så den harmonierade med sagda överbyggnad. Vindfamne den gamle ligger fortfarande i sjön och vi hoppas att det blir nån tur till innan det är dags att ta upp den 30 september. Blir det kanske mer bygga båt sen?!
Så var det då dags för "stolleprovet". Jo, det gick alldeles utmärkt att forsla 16,7 m mast från Seldéns i Långedrag till Värestorp. Claes Hiersemann på Gransegel har hjälpt oss med att se till att allt kom med som vi behövde. Gransegel ska ju, som jag berättat tidigare, även leverera seglen till oss så småningom. Släpkärran, som vi ställt mastvaggan på, kunde varit lite längre för vi kunde inte köra i mer än 60 km/h innan det började jazza.

Senaste kommentarer

10.11 | 06:28

Haha, ja, möjligheten ökar...

...
09.11 | 18:29

Skaffat segel? Då blir det sjösättning i vår!

...
05.11 | 17:21

Slå en signal så ska jag förklara.

...
29.10 | 14:32

hur böjde du skenan? går det att böja de med bultarna eller måste de vara förböjda?

...