Vad blev det gjort detta året?

Så var det dags för tredje byggårets summering.

När vi började bygga tänkte vi att det nog kunde ta tre år. Nu blev det inte så utan vi tror nog mer på ytterligare två byggår alltså totalt fem år. En del av tidsåtgången får vi väl skylla på att det är första gången som vi gör en sån här grej och då tar det mycket tid bara att tänka ut hur de olika momenten ska utföras och dessutom hur detaljer ska se ut. En hel del detaljer hade blivit annorlunda om vi skulle börja om med ett sånt här bygge nu. Det är ju tur att man lär sig något under resans gång!

 För ett år sen höll vi som bäst på med att få färdigt pluggen till sittbrunnen. Det tog ganska lång tid dessutom sumpade vi en hel sittbrunn genom att inte ha koll på att laminatet blev ordentligt genomfuktat med polyester. Som tur var upptäckte vi det i ett tidigt skede så det var bara det yttersta skiktet som var gjort. Efter denna fadäs var vi ganska låga, men jobbade vidare för att färdigställa sittbrunn nr 2. Denna var det inga problem med – vi hade lärt oss läxan!

Lagom till nyår lyftes den ur sin plugg och strax efter las den på plats i skrovet med hjälp av starka män.

Däckets olika delar blev färdiga att läggas på plats. Så småningom plastades alla delarna fast mot skrovet på insidan. J-O slet bra i taskiga arbetsställningar…

 En av detaljerna som tagit mycket tid och energi är att göra den breda relingslisten runt båten. Tanken med den är att alla pollare, mantågsstöttor, pulpitar, genomföringar till påfyllning av vatten och diesel och toatömning och röstjärnen ska sitta på denna breda list. För att dessa ska sitta bra och rejält fast krävs det en hel del förstärkningar. De är gjorda i homogen plast och röstjärnsinfästningarna (där man fäster mastens stagning i sidled, vanten) dessutom med förstärkning vidare ner längs skrovsidan på insidan. Detta har tagit ganska lång tid att få ordning på.

För att kunna sätta dessa röstjärnsinfästningar måste man ju veta hur riggen ska se ut så i vintras gjorde Selde´ns en riggritning som vi har jobbat efter.

Även en förstärkning längst framme i fören för att där sen fästa förstaget till masten gjordes under detta år.

Det har också blivit lite special för mantågsstöttorna som ju då också ska sitta i listen.

 Interiört har vi gjort klart kojbottnen till förpiken.  Där har vi också förberett för eldragning till lanternor och ett ev. elektriskt ankarspel genom att fästa plaströr längs ena sidan av kojbottnens undersida. Annars har det mest bara varit en massa funderingar över hur vi ska ha det med skåp, lådor och hyllor i salongen. Detta ledde till att vi även bestämde hur nergångstrappan ska se ut och J-O gjorde delen som ska sitta på motorlådans framkant och som stegen sen ska fästas på.

 Lagom till datumet för tre års bygge plastades hela däcket på ovansidan så nu kan man faktiskt gå på det!

 År tre i korthet:

Däck och sittbrunn på plats! Dessutom är mycket färdigtänkt så nu är det bara att köra på…

Faktiskt så köpte vi den första utrustningen också – däcksgenomföringarna till diesel, vatten och toatömning

Jag höll nästan på att glömma sidospåren. Det blev ju en hel del fixat till båtklubbens RIB och just nu håller det på att bli en trappa också.

 

Som tidigare vill vi tacka alla som har hjälpt till på något sätt, ni är ovärderliga!

 

 

Senaste kommentarer

08.04 | 07:55

På traktorn sitter en hitchkrok. Så istället för att använda en sprint grabbar kroken tag i en kraftig ögla på vagnen och låser fast öglan i kroken. Säkert! Ann

...
08.04 | 07:00

Vad är en hitchögla?

Ha det bäst

Janne & Stina

...
04.03 | 03:13

Tack för inlägget, jo vi hoppas ju på lite tätare uppdateringar. Men vi är glada för alla nyheter hemifrån. I kväll, lördag, grillar vi biffar på akterdäck.

...
10.11 | 06:28

Haha, ja, möjligheten ökar...

...