Och vad har vi fått ihop på detta året...

Tankar tar tid

 

När vi avslutade ”första byggåret” var skrovet i stort sett färdigt, men det återstod lite plastarbete runt kölfickan och roderskäddan. Så där startar år två.

Bottenstockarna tillverkades och sattes på plats. För att få styrka långskepps bands de samman av bottenstockar även på det hållet. Nu var det också läge att göra en del förstärkningar för mastfoten. Det blev ett rejält tjockt laminat där. Under tiden tillverkades också delar till inredningen. Olika skott, mellanväggar och sidor till salongssoffor, navigationsmodulen och pentrymodulen fick se dagens ljus i verkstan. Alltihop är gjort av divinycell i olika tjocklekar som plastas på båda sidor och sen sätts på plats i skrovet. Först fästs de mot skrovet med spackel och efter det plastas de fast med glasfiberremsor på båda sidorna mot skrovet. En av anledningarna till att alla dessa delar sätts på plats innan däcket börjas på är att det är mycket lättare att hantera dessa stora delar i ett öppet skrov, vissa delar är så stora att de inte går att få in sen däcket är på.

 

Rent kronologiskt hamnar kanske inte detta stycke helt rätt men i alla fall…

Vi var på båtmässan i Göteborg och tänkte att vi kunde få lite inredningstips i de utställda båtarna. Egentligen nappade vi inte på något speciellt, utan konstaterade att salongssofforna hade väldigt hög sitthöjd.

Vi pratade också lite med olika segelmakare för att höra vad de tänkte om våra idéer till segelplan och sondera lite vad de anser är fördelar/nackdelar med spinnaker kontra gennaker.

J-O hade också ett intressant samtal med Lars Larsson (professor i Hydrodynamik vid Chalmers). Han var där och gjorde bl.a. reklam för sin och Rolf Eliassons nya bok som handlar om båtkonstruktion .

 

 

Dags att producera däcket.

Allra först blev fördäcket till. Alla delarna till däcket görs upp-och-ner på en form som sen kläs med divinycellribbor och plastas. Ni börjar känna igen tekniken nu. Det är ungefär som hela skrovet är byggt!

Alltså byggdes först formen till fördäcket och därpå själva fördäcket. Det ligger nu löst på plats och är bara plastat på undersidan.

Sen var det skarndäckens tur och de plastades ihop med sidan till rufftaket. Samma metod som fördäcket.

De ligger nu också löst på plats.

När det gäller dessa delar vet jag inte vilket som tar mest tid – att bygga formen eller att plasta själva delen?!

 

Då var det dags för den delen som har tagit rejält lång tid, det vet ni som tycker att vi uppdaterar för sällan…

 

Sittbrunnen.

 

Den får en helt egen rad eftersom den nu efter ca 3 månader är kommen så långt att det är dags att plasta även den. Men själva pluggen/formen har tagit lång tid att få färdig eftersom det är många detaljer som ska vara med här. Jag kanske ska tillägga att det tog ett tag bara att bestämma en del detaljer som t.ex. lutning på sittytorna, hur infällningen av motorreglaget skulle vara eller hur nedgångsluckan skulle vara utformad.

 

Så då summerar vi året och då har vi nu inom kort ett skrov med de stora inredningsdelarna på plats och även då däck och sittbrunn löst liggande på sina respektive ställen. Man börjar ana hur den kommer att se ut.

 

Just nu sitter J-O och håller på med riggfunderingar efter telefonkontakt med Selde´n.

TANKAR TAR TID!  

 

 

 

 

 

Senaste kommentarer

08.04 | 07:55

På traktorn sitter en hitchkrok. Så istället för att använda en sprint grabbar kroken tag i en kraftig ögla på vagnen och låser fast öglan i kroken. Säkert! Ann

...
08.04 | 07:00

Vad är en hitchögla?

Ha det bäst

Janne & Stina

...
04.03 | 03:13

Tack för inlägget, jo vi hoppas ju på lite tätare uppdateringar. Men vi är glada för alla nyheter hemifrån. I kväll, lördag, grillar vi biffar på akterdäck.

...
10.11 | 06:28

Haha, ja, möjligheten ökar...

...