 |
 |
|
 |
 |
På denna sida kan du se hur arbetet med fördäck, skarndäck, överbyggnad och sittbrunn framskrider.
Dags att bygga en form att plasta fördäcket mot så att det får rätt böj på alla håll och kanter!
1
Divinycellribborna är ihop"limmade" och fastspikade i mallstativet.
Fördäcket klart för plastning.
På plats men inte klart! J-O påstar att det blir ett litet fördäck. Å andra sidan har vi en stor sittbrunn och ett akterdäck...
Babords överbyggnads sida. Skarndäck kommer ovanpå mallarna och sätts ihop med sidan.Denna del av däck/överbyggnad byggs också upp och ner som fördäcket. Du ser alltså insidan av överbyggnaden.
Skarndäcket är här också klätt.
Primning pågår. Efter lite funderingar kring infräsning för eldragning, mantågsstöttor, röstjärn och skotskenor (bl.a.) är det snart dags att plasta babords skarndäck/överbyggnadssida.
Ja, hur ska man få till en bra bild när lokalen är i det närmsta lika stor som båten.. Hursomhelst är nu skarndäck och överbyggnadssida på babordssidan klar och lyft på plats.
Så ligger då SB skarndäck på plats också.
Sittbrunnsdel. När det inte finns ritningar får man göra en modell och känna efter. Detkommer inte att finnas en mantågsstötta just precis där, men för att kunna ana mantåget (staketet) satte J-O den där, liksom en del av en gammal vinsch för att se om vinkeln på den delen var OK. Vi gjorde också lite "krängtest" d.v.s. kände hur det var att sitta på kanten när modellen lutade.
Fröet till en form till sittbrunnen. Byggs upp och ner och ska spacklas, slipas och sprutmålas för att få en "lättsläppt" yta.
De gråa områdena är formar till luckorna som ska vara på akterdäck. Vi gör dem först så de får rätt form. När de är gjorda tas kanterna till luckornas formar bort och sen ska pluggen lackas och fixas till inför plastning. Den träfärgade "luckdelen" du ser till höger om det grå är hålet för det som ska bli luckan i sittbänken längst akterut i sittbrunnen.
J-O lossar formen till ena luckan. Det gråa fältet till höger är där den andra luckan gjordes.
Efter att han tagit bort ena sidan på formen gick det lätt att lyfta luckan ur resten av formen.
...å så blev de...
Men ännu återstår en del pyssel innan de är klara att sättas på plats på akterdäcket...
Listerna i mitten av högersidan är det som ska bli ramen till nergångsluckorna. De är lite vinklade vilket inte syns på denna bild (jag skyller på objektivet).
Den här detaljen (som inte är riktigt färdig) ska sättas på pluggen så att det blir en nisch in till motorreglagen och motorinstrumenten.
Grundmålad och fin(?!)
Nyplastad och inte helt färdiginjusterad del som så småningom ska sitta just här i fören. Urtaget på styrbordssidan är för ett ankare.
Nej, J-O bygger inte docksskåp - detta ska bli formar till förstärkningar till pollare och mantågsstöttor
Akterdäcket är ännu inte plastat. Resten är plastat en omgång.
Tillpassning av divinycellskivor på insisdan av sargkanten till sittbrunnen.
Hela sittbrunnen är nu klädd med divinycell som har slipats och formats väl. Hörnorna är redan plastade och på stegen ligger resten av mattorna färdiga att sättas på plats.
Plastningen är klar!
J-O håller på att spackla sidorna som kommer att vara ovansida och sida till stickkojen. De ska ju vara slätaoch fina.
Eftersom vi inte visste hur mycket den vägde kallades de unga starka också in...
Jaha, då är det bara bordet som fattas så kan nyårsfesten börja!
Ja, den gick in genom förnstret...
...men det krävdes 4 långa och starka för att få den på plats - tack för hjälpen!
SB skarndäck längs sittbrunn och akterdäck.
Och här ligger båtdelen från förra bilden på plats. OBS! winschen är inte den rätta- är där bara för att visa var den kan sitta...
Framme till höger ser du en färdig förstärknings"kopp" och i bakgrunden ser du en ny bli till.
Alla delarna, förutom rufftak, på plats och invägda så de ligger någotsånär rätt i höjd i förhållande till kanten på skrovet. Pulpiten du ser är bara för att "känna in" hur vår pulpit ska bli...
Tingesten är upp och ner...det ska bli en däcksgenomföring för avrinning av vatten.
Såhär ser detta ut när det är "råklart"
Några av förstärkningarna på plats, men inte fästa.
Förstärknings"kopparna" passas in på plats. Det innebär att man tar bort innerlaminat och distansmaterialet och så småningom fäster dem mot ytterlaminatet(ytterskalet) Denna är till röstjärnsinfästningen.
Babords gångbord/skarndäck sitter på plats i spackel.
Hopplastning av sittbrunn med sargkant och däcket utanför i det som ska bli stickkoj. Det vita är sittbrunnen och J-O lutar sig mot skrovet.
Ser inte mycket ut för världen men denna lilla sak ska alltså se till att det inte står vatten på gångborden
Gamla gardinstänger har byggts om för att tjänstgöra som mantågsstöttor. Här har vi fäst rören i vilka mantågsstöttorna ska sitta. En av förberedelserna för plastning av däcket
Relingslisten under uppbyggnad.
Relingslisten är nu rätt i höjd och förutom lite avlipning färdig att plastas över och ihop med däck och skrov.
Såhär blev det med avrinningarna från däcket. Du ser den andra på styrbordssidan i bakgrunden
Avrundade kanter och fästpunkter och dessutom förstärlningar på plats och även slipdamm - men det blev mer av den varan.
Relingslisten är nu i stort sett färdigplastad. De mörka fälten är förstärkningar till lite olika saker som genomföringar och röstjärn bl.a.
Jaa, då är bara frågan ska vi ha en sån här avslutning på "kepsen" till överbyggnaden eller...
... ska det vara med trä i slutet? Den gröna nyansen på rufftaket är vi långt ifrån överens om...
J-O kollar om det är rätt form på rufftaksmallen.
Mallarna sätts på plats till i stativet. Samma procedur som till resten av de stora bitarna på båtbygget. Detta kläs sen med divinycell och plastas på båda sidorna.
Innan vi lägger ihop alla divinycellribborna med spackel så måste förstärkningar till vinschar och avlastare fixas till. Här lägger J-O in homogent laminat som sen plastas ihop med både över- och undersidans laminat.
Alla bitarna på plats. Fästs mot mallarna med spik och sen sticker vi spik mellan de olika ribborna också så att de kommer i samma nivå. Mindre jobb sen att få det hela jämnt då.
Här slipas det med långkloss för en jämn yta.
Fräser in förstärkningar till diverse fästen och även för eldragning i rufftaket.
Rufftaket plastat på undersidan. Du kan se förstärkningar och urtag för bl.a. grabbräcken och eldragning.
Locket på! Alltså rufftaket löst pålagt. Det gäller att passa på när det finns många händer till hjälp. Tack Gustav, Joel och Sofia. Vi slapp ta ut fönstret - den gick ut genom dörrarna.
J-O plastar ihop taket med sidor och skott. Om du undrar varför det alltid är han som jobbar på bilderna så beror det på att när jag också hjälper till (vilket jag nyss gjort här) så är det ingen som fotar...
Handen och ögats känslighet ska inte förringas...
Långklossen får jobba för att rufftaket ska få rätt form.
Skarven mellan skrovet och relingslisten ska spacklas jämn, men det behöver nog slipas in lite där...
Sen förra bilden är utsidan nu färdigspacklad och här lägger J-O den inre kanten på relingslisten som sen ska slipas rätt och därefter spacklar han mellan den yttre och inre kanten på relingslisten.
Av ren nyfikenhet började J-O spackla lite på fördäcket bara för att se hur svårt det var att få det slätt och jämnt. Egentligen fel ordning på arbetet alltså...
För att luckorna ska komma vågrätt fräser J-O ner i divinycellen. Det är inte mycket som ska bort...Luckan till förpiken är ska alltså sitta där du ser den närmsta nerfräsningen.
Toaluckans infräsning inför plastning av rufftakets ovansida.
J-O klipper till mattorna. De ska ligga med skarvarna omlott på olika ställen. Det blir lite pyssel med tanke på att det är 3 lager. Detta är sista lagret, de övriga ligger hoprullade i förgrunden.
Nu är alla ytorna på utsidan av båten plastade! Sist var rufftaket.
Radien mellan gångbord och överbyggnadens sida är här grovspacklad.
"Designgruppen", d.v.s familjen, har idag godkänt modellen på fönster eller portlights till överbyggnaden. Det blir ungefär som på bilden.
Fräsmallarna på plats. På gångborden ligger en av de rostfria ramarna som ska sitta i det närmsta hålet.
"Kepskanten" inslipad
Styrbords kepskant limmas mot överbyggnaden och hålls på plats med först tvingar ...
...och sen hålls det på plats med hjälp av smältlim för att man ska kunna syfta längs rufftaket för slutjustering.
Här testar vi hur formen på sprayhooden ska vara för att kunna fortsätta med kanten den ska fästas på och luckgaraget.
Dags att bygga kanten på vilken sprayhooden ska sitta.
Eftersom ljusförhållandena inte varit desamma på bilderna är kulören inte exakt. Men du får i alla fall ett litet hum om vart vi är på väg ...
1
Rufftaket lackat! Men Joel är inte riktigt nöjd med ytan så ev. slipar vi ner och lackar om.
Mer infoGilla
| |
 |