När spantmallarna är på plats och vi kollat att det ser riktigt ut från olika vinklar är det dags för nästa stora del i processen. Hela skrovet täcks med, i vårt fall, 25 mm tjocka remsor divinycell. De fästs mot spantmallarna och "limmas" till varandra i längsledd med någon form av polyesterspackel. När det sen är gjort så är det dags att putsa utsidan så att formen blir som tänkt. Kanske behöver det spacklas någonstas också.
Efter att man blivit nöjd med detta är det så dags för moment 3 ; plasta skrovet på utsidan. Alla glasfibermattorna är då tillskurna i rätt storlek och det jobbas ganska idogt en eller kanske två dagar med plastningen. Nu börjar det tunga jobbet - spackla, slipa och grundmåla utsidan.
Nästa kapitel i byggsagan är att vända skrovet och plasta insidan av skrovet också.
En del av inredningen ska nu göras och plastas fast innan däcket, som byggs för sig, läggs på.
Som du märker används inte någon gelcoat utan delarna kommer att bli sprutlackade med tålig lack.
Det var en ganska summarisk beskrivning av metoden men den kanske rätar ut något frågetecken.
Här kan du se en testbit som J-O gjort på laminatet. Den har fått utstå hårda tester bl.a. med klyvyxan till veden våldsamt svingad av J-O. Den höll! Testbiten alltså.
Här kan du se en testbit som J-O gjort på laminatet. Den har fått utstå hårda tester bl.a. med klyvyxan till veden våldsamt svingad av J-O. Den höll! Testbiten alltså.