Bakgrund till nya Vindfamne

Som jag tidigare berättat har J-O länge ritat kladdar på hur en önskvärd båt ska se ut. Vi har också gemensamt funderat över vad vi egentligen vill ha och konstaterar att den typen av båt inte finns.
Vi vill ha en båt som:
har en stor sittbrunn
har ett akterdäck
inte har så stort djupgående ca 1.70 m (bra i vår hemmahamn och i naturhamnar i närheten)
har fallande stäv (naturhamnarna)
är förhållandevis långsmal med lite lägre fribord än dagens höga och breda båtar (vi gillar ju utseendet på H 35:an)
har rejäl plats för en toalett
ska styras med rorkult
har lätthanterligt segelplan, ingen stor genua!
OK. Det var krav och önskemål det.
Efter att ha ritat och ritat blev det för något år sedan en modell av ett skrov i skala 1:10. Goda vänner inom båtbyggeri har fått titta och kommentera och komma med massor av goda idee´r och råd. Så våren 2009 blev det en ny modell. Det var väl ungefär då som vi bestämde oss för att göra ett försök att faktiskt bygga den där båten.

Teknisk beskrivning

Lite hårdfakta om båten:
Längd över allt         11,4 m
Lvl                             10 m
Bredd                        3,20 m
Bvl                             2,56 m
Djupgående            ca 1,70 m
Deplacement           ca  5 ton
Kölvikt                    ca 2,25 ton
Segelyta                
Här är det inte riktigt klart än. Det krävs nog lite segelmakarkonsult här. Troligen en stor på ca 35 m2 och en 110% fock på ca 30 m2. Ingen genua för att vanten ska kunna sitta så långt ut vid relingen som möjligt.

Byggmetod

När spantmallarna är på plats och vi kollat att det ser riktigt ut från olika vinklar är det dags för nästa stora del i processen. Hela skrovet täcks med, i vårt fall, 25 mm tjocka remsor divinycell. De fästs mot spantmallarna och "limmas" till varandra i längsledd med någon form av polyesterspackel. När det sen är gjort så är det dags att putsa utsidan så att formen blir som tänkt. Kanske behöver det spacklas någonstas också.
Efter att man blivit nöjd med detta är det så dags för moment 3 ; plasta skrovet på utsidan. Alla glasfibermattorna är då tillskurna i rätt storlek och det jobbas ganska idogt en eller kanske två dagar med plastningen. Nu börjar det tunga jobbet - spackla, slipa och grundmåla utsidan.
Nästa kapitel i byggsagan är att vända skrovet och plasta insidan av skrovet också.
En del av inredningen ska nu göras och plastas fast innan däcket, som byggs för sig, läggs på.
Som du märker används inte någon gelcoat utan delarna kommer att bli sprutlackade med tålig lack.
Det var en ganska summarisk beskrivning av metoden men den kanske rätar ut något frågetecken.
Här kan du se en testbit som J-O gjort på laminatet. Den har fått utstå hårda tester bl.a. med klyvyxan till veden våldsamt svingad av J-O. Den höll! Testbiten alltså.

Detta har hänt

Eftersom vi kontinuerligt tar foton på arbetets framåtskridande kan du hela tiden hitta nytt i Bygget i bild. Både i gamla undermenyer och givetvis i nytillkommna.

Senaste kommentarer

10.11 | 06:28

Haha, ja, möjligheten ökar...

...
09.11 | 18:29

Skaffat segel? Då blir det sjösättning i vår!

...
05.11 | 17:21

Slå en signal så ska jag förklara.

...
29.10 | 14:32

hur böjde du skenan? går det att böja de med bultarna eller måste de vara förböjda?

...